Sidor

lördag 13 juni 2009

problem löst

Idag, och igår, har jag löst problemen med mitt trådlösa nätverk på min Acer aspire one (ssd-versionen). lösningen var att uppgradera till ubuntu 9.04, som många lovordat för att det ska funka i princip felfritt och framför allt inte ha några problem med det trådlösa nätverket. Men jag måste varna folk för att använda uppgraderarfunktionen i paketuppdateraren.. jag vet folk den har funkat för, och den funkade (nästan) för mig med, men inte utan problem.

Jag började igårkväll men den skulle jobba så länge att jag ha gå och lägga mig, när jag vaknade satt den och väntade på en instruktion. Sen bootade den till loginscreen. So far so good.

När jag loggade in däremot sa den att jag inte hade någon home directory och ingen .dmcr-fil. sen loggade den in till en svart skärm med muspekare på, inga menyer eller nått.

jag var tvungen att gå ut i textläge, skapa mappar och filer, ändra rättigheterna och skriva in innehållet i .dmcr-filen. Som tur var var den bara ett par rader lång, jag skrev av filen från min stationära.

Efter det har datorn fungerat bra och jag har inte märkt av problemen med firefox som ska vara slö i 9.04an.

Men hela min home directory är borta, så tänk efter innan ni uppgraderar.. de problem som uppstod tog mig ca tio minuter att fixa till, det var inte så hårt kan jag inte säga, men ändå tillräckligt för att man ska tänka efter före så man inte har något viktigt sparat. och som sagt, ha inget viktigt på datorn, för saker kan försvinna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar