Sidor

torsdag 29 oktober 2009

MAC

Idag lyckades jag få tag på bredbandsbolagets support samtidigt som jag hade downtime på mitt bredband och de upptäckte att anlednignen att jag inte kom ut på nätet var att min router vägrade prata med deras "gateway". En möjlighet som jag uteslutit eftersom att nätet ofta ger upp före wan-lampan på min router och först efter en stund ger wan-lampan upp. Men de sa att det var så felet såg ut och medan vi var i telefon så löste sig problemet därför att min router bytte MACadress(!).. Det är ingenting den ska göra. absolut inte. inte om jag inte säger till den.

Bredbandsbolagets tekniker menar att dethär oftast beror på en av två saker, antingen fabrikationsfel eller överhettning. Överhettning kan vi i princip utesluta, förvisso står routern i fönstret så man kunde tänka sig att om solen lös på den dagtid kunde den bli varm, men denhär årstiden är det så kallt om rutorna att det i princip kan uteslutas. och persiennen är neddragen på det fönstret för att hindra just detta. En annan tanke är att det går så mycket information genom den att den skulle bli varm. Det gör det inte, om den inte har ett fabrikationsfel. och den har fungerat länge på andra linor.

Jag har testat en lösning som är helt symptominriktad och inte på något sätt behandlar problemet, vad det nu kan vara. Jag har ändrat inställningarna i den så att den inte väljer MACadress automatiskt, utan tar den MAC som jag ställt in. Och så ställde jag in det den hade när det fugerade efter telefonsamtalet. Förhoppningsvis får jag ett stabilare nät, men jag tvivlar än. Jag har hört endel om bredbandsbolaget här, och det är inte alltid det är stabilt sägs det.

Jag hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar