Sidor

måndag 4 januari 2010

Poäng

När jag ska söka studiemedel från CSN stämmer inte min studietakt. Jag ska läsa en utbildning på 1400 gymnasiepoäng (det är det som krävs för att bli undersköterska i kalmar kommun). Studietakten kommer att vara 25 p./v. altså 125% studietakt, ingenting konstigt, men när jag räknade lite på poängen inför ansökan så gick det inte alls ihop. Multiplicerar man antalet veckor i utbildningen med antalet poäng per vecka kommer man upp i 1300 p.

Jag ringer in och frågar och det visar sig att jag inte alls ska plugga i 125% takt, utan lite mer. Egentligen är det inte 25 poäng per vecka utan snarare 26 eller 27 poäng per vecka. Det innebär en studietakt på 130 eller 135%. Men allt det är väldigt irrelevant eftersom CSN inte bryr sig om att jag pluggar mer än helfart. Om jag söker studiestöd för 20 p. per vecka eller för 200 är samma sak för dem.

Imorgon ska jag försöka ta rätt på en literaturlista så jag kan beställa kursliteratur i god tid, leveranstiderna kan vara ganska långa för sånna böcker om jag minns rätt från högskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar