Sidor

måndag 11 januari 2010

TV-ut

Jag har inte behövt skicka bild från min dator till min tv på länge, så jag har inte fixat med det sen jag installerade Arch, men det var förvånandsvärt enkelt. Jag följde denhär guiden, och även om den inte gärna startar X på TVn åt mig så vet jag inte längre vad jag skulle vilja det för. Istället för att starta X på två skärmar kan jag skicka ett komando, tillexempel mplayer, till TVn. och vill jag göra någonting mer exotiskt än att se på film kan jag starta fluxbox och skicka det till TVn. Smidigare än vad jag kunde i ubuntu, eftersom att jag inte måste byta ut xorg.conf och starta om X. Det allra smidigaste hade kanske varit att använt mig av xrandr, men min grafikkortstillverkare stödjer inte det, så jag får köra xorg.conf.

Nu behöver jag bara en ny omkopplare från TVutkontakten i datorn till Scarten i TVn.. det glappar så att bilden blir flimmrig vilket är den största anledningen till att jag inte bråkat med det före nu.

Det tog ca 20 minuter att hitta guiden, 30 minuter att förstå den (eftersom att jag gjorde först och läste sen -_-') och 30 minuter att implementera den, konfigurera om som jag vill ha det och opta ut den.. Inte dåligt säger jag.

Nu kan jag snart se på film på TVn :)

2 kommentarer:

  1. får gärna berätta vilka sladdar och kopplingar du använde för att kunna koppla datorn till televisionsapparatens scart uttag.

    SvaraRadera
  2. En "vanlig" S-video kabel och en scart-adapter.

    Mitt grafikkort har portar för S-video och HDMI, men min TV är inte ny nog för digital signal ;)

    Har man ingen S-videoport i sitt kort finns det såklart andra lösningar, men det behövde ju inte jag tänka på ^^

    SvaraRadera