Sidor

måndag 2 augusti 2010

flash, suck..

Flash player kommer snart sluta fungera på min dator :/

Företaget som lyckats få så gott som monopol på filmvisnings- , spel- och rörliga-bilder-på webben-applikationer har bestämt sig för att sluta släppa flashplayer till 64-bitars system. Och den versionen jag har är redan utdaterad och osäker. Som om jag inte var trött nog på dem ändå med sina slutna källkoder och, redan tidigare, dåliga stöd för 64-bitars system..

Det kanske är dags att plocka bort adobe flashplayer och helt enkelt göra som förr i tiden, när man var nöjd med att slippa all reklamen. De allra flesta gånger jag använder flash klarar jag mig bra på min lilla dator (som kör 32-bitar). Jag minns inte sist jag behövde flash, även om det finns de webbsidor som fortfarande envisas med att till huvudsak bestå av flashanimationer.

Jag undrar när HTML-5 kommer? Då kanske vi kan slippa allt tjall vi haft med adobe. Jag kan inte minnas att någonting de gjort fungerat både felfritt och fritt, någonting som jag för det mesta kräver av min mjukvara, men varit tvungen att släppa på.

Jag trodde vi lämnat denhär tiden bakom oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar