Sidor

söndag 26 juli 2009

SSH

Målet: Folk jag känner ska kunna komma åt saker på min dator, ingen annan

Medlet: SSH

Problemet: De diskar jag vill dela ut är formaterade i FAT, som inte hanterar rättigheter så som vanliga filsystem gör.

Lösningen: Spendera en lång stund läsandes om hur man konfigurerar fstab för att mounta samma hårddisk på samma plats med samma rättigheter varje gång.

Resultatet: Efter en stunds fixande fungerar det finfint

Jag har svurit många gånger över att jag inte formaterade om mina externa hårddiskar till ext3 innan jag började använda dem, då hade jag kunna ändra rättigheterna på dem på ett enkelt sätt som jag vill ha dem. Dessutom vägrar de ta emot filer större än 4Gig och det kan vara ganska irriterande ibland. Med ett ext-system hade det aldrig varit ett problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar