Sidor

torsdag 30 juli 2009

IP-adress i w3m

Ibland är det bara nödvändigt att veta vad man har för ip-adress. Och ibland är det lika komplicerat som nödvändigt att få reda på det, om man sitter bakom en router så får man bara sitt interna ip när man kör ifconfig, eftersom att så vitt datorn vet är det faktiskt den enda ip-adress den har. Datorn vet inte att routern har ett externt ip.

Vad man får göra är att gå ut på nätet och plocka ner sitt externa ip via webb, någonting som är onödigt komplicerat och resurskrävande om man ska göra det grafiskt varje gång. Särskilt som jag altid lyckas ständga ner webbläsaren i tron att jag inte behöver det igen när jag egentligen behöver det bara fem minuter senare.

Därför har jag nu skapat launchers på både nali, min lilla, och wendie, min stora dator. Det var kvällens aktivitet den sista halvtimman igår. Launchern kör ett terminalkommando som ser ut såhär
"w3m -o confirm_qq=0 www.whatismyip.com/automation/n09230945.asp".

Vad det kommandot gör är att starta den textbaserade webläsaren w3m (som är mycket resurssnålare än min grafiska webbläsare) och säger åt den att visa sidan www.whatismyip.com/automation/n09230945.asp som i sin tur visar upp ip-adressen för den dator man själv sitter på. "-o confirm_qq=0" betyder att den inte ska be mig bekräfta när jag vill stänga av w3m och altså stängs fönstret ner så fort jag trycker på Q. Det som tog en halvtimma var att hitta kommandot för att stänga av utan att bekräfta och adressen till sidan som visar ip-nummret. först försökte jag gå bara till whatismyip.com som fungerar bra i firefox, men när jag går dit med w3m så tror den att jag försöker överbelasta systemet

Men nu när det är gjort så har jag mitt ip-nummer, bara ett knapptryck bort med musen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar