Sidor

torsdag 13 augusti 2009

BASH

Sista tentan imorgon, sen är jag klar med högskolan, nästan.
Jag ska in på måndag och begära ut mina betyg, sen ska jag lämna in min ansökan till komvux för att bli undersköterska.

Min (nästan) lediga vecka har jag spenderat bland annat med att lära mig skriva små script i bash. Jag har inte kommit så långt men tillräckligt för att se ett användningsområde i att automatisera vissa processer, som t.ex. att känna av om ett filsystem är mountat eller inte och ändra på den saken.

Det är också smidigt för att kolla upp hur det står till med olika processer på datorn och skicka den informationen i ett snyggt format till mig. I övrigt verkar bash vara ett ganska enkelt och bra språk att börja lära sig innan man tar igång med andra språk..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar