Sidor

söndag 27 september 2009

inte inkommen

Jag kom inte in på skolan fick jag veta med posten, jag har uppmanats söka igen till nästa start i januari om jag fortfarande är intresserad. Det är jag.

Att de som behöver utbildningen mest kommer in först är ett bra och dåligt koncept. Det är bra att de som inte har fullständiga gymnasiebetyg erbjuds en utbildning som de faktiskt kan komma in på, om intagningssystemet var som till högskolan skulle de flesta utan gymnasiebetyg inta ha en chans. Men samtidigt är det trist för alla oss som inte ser undersköterskeutbildningen som en sista utväg, eller en chans att plugga upp betyg, utan som ett yrkesval att vi har svårt att komma in för att vi är för kvalificerade. Det innebär också ett problem för yrket och den status undersköterskor har att man stämplar undersköterskeyrket som den sista utvägen, den utbildningen som de med de mest bristfälliga betygen kommer in på. Hur dåliga betyg du än har kan du alltid bli undersköterska.

Men över lag är det bra att det är som det är. Dina gymnasiebetyg ska inte avgöra din framtid. Det behövs vuxenutbildning för att man ska kunna göra ett yrkesval efter man fyllt sexton, det behövs en möjlighet att ta igen det man missat för alla de som hamnade fel när de var sexton och det behövs undersköterskor, massa undersköterskor..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar