Sidor

tisdag 3 november 2009

skype

Igår skulle jag använda min webkamera i skype, någonting som jag gjort länge utan problem. Men plötsligt gick det inte. Alla felkällor jag kunde komma på var uttömda. Eftersom att andra program i datorn hittade och tog input från kameran utan problem bör det ha varit skype som inte var som de skulle, så långt kom jag. Idag kom jag på vad som ändrats sen sist jag använde kameran i skype. Jag var på lan och när jag kom hem så flyttade jag om bland sladdarna för att få snabbare överföring mellan datorn och mina externa diskar. De externa diskarna hade hamnat rakt i portarna i datorn, och i den usb-hub som de suttit i tidigare satt nu min webkamera och min skrivare.

Antagligen är överföringen inte riktigt snabb nog i min usb-hub för att skype ska vilja ta video från den. I xawtv ser jag faktiskt en lite större lag när jag pluggar kameran i usb-huben än när jag sätter den direkt i datorn.

Av alla konstiga problem man kan ha så var detta ganska lättlöst, fast också ganska märkligt. Det enda andra som kan ha orsakat ett problem med samma lösning skulle vara att skype inte hittar kameran genom usb-huben för att den ligger för många steg bort när man måste gå genom två olika uttag. Men det ska inte vara ett problem, och dessutom hittade skype kameran och listade den som ett device, den tog bara ingen input från den.

På det hela taget ett snabbfixat problem. Men märkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar