Sidor

söndag 27 december 2009

Klocka

Jag har tappat bort min klocka, jag har inte sett den på flera veckor och jag saknar den inte varje dag, men när jag gör det så gör jag det verkligen. Ibland behöver man ett armbandsur. Den klocka jag haft de senaste åren köpte jag på mellandagsrea för två eller tre år sen och jag har vuxit in i den, förändrats med den, bytt stil till den och i viss mån på senare tid bytt stil från den. Sen den försvann har jag saknat den många gånger.

Idag köpte jag en ny klocka. Den ser inte likadan ut som min gamla, men den passar mig ändå, den ligger på andra sidan av den stil jag har idag. Men jag kan inte hjälpa att undra om jag blivit, bara lite, lurad. Den är vattentät till tio ATM. Problemet är att ATM inte används för att mäta tryck längre. 1 ATM motsvarar en atmosfär, och atmosfären är ju olika på olika platser, därför har man gått över till andra enheter. Butiksbiträdet berättade för mig att klockan skulle klara hundra meters djup under vatten. Men den enhet som används när man mäter tryck i vatten är inte ATM. Även om 10 ATM kan översättas till ugnefär hundra meters vattendjup är det inte vad som står på klockan. så jag är lite, men bara marginellt, lurad. Jag tänker inte göra någon sak av det, jag ska ändå inte dyka så djupt.

note: självklart är ATM fortfarande en enhet, och man kan använda den för att mäta tryck under vatten, precis som allt annat tryck man kan mäta med den. Men det är inte SI-standard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar