Sidor

fredag 8 januari 2010

halvvägs

Nu har jag sett 25 avsnitt av Nana. och jag har ändrat mig lite. Det är fortfarande en helt okej serie, bra för att vara anime. Men den blev lite sämre när jag insåg att den är packad full med produktplacering. I slutet av varje avsnitt har de börjat berätta om någon nanarelaterad produkt de släppt och i serien finns många platser, till exempel restauranger, som finns i verkligheten. Kan tänka mig att de betalat en del av produktionskostnaden. Även bandnamn, cigarettmärken och andra småsaker profileras tydligt. Jag är inte så insatt i japanska band eller cigaretter över huvud taget, men jag kan tänka mig att det också varit en inkomstkälla, antingen till animen eller till mangan. Om någon läst mangan får de gärna säga ifall samma restauranger, barer, cigaretter och band är med där också, eller ifall de har andra namn. De vore spännande att veta.

Men det är fortfarande en serie med produktplacering, inte en produktplacering i serieformat och det är en stor skillnad. Vissa barnprogram, särskilt animeserier, är helt galna på det sättet. Jag är nöjd såhär långt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar