Sidor

fredag 8 januari 2010

ras?

Vad sa hon? jag kan inte låta bli att känna mig lite kränkt.

Jag förstår att det är svårt att formulera sig kort och koncist när man pratar om vissa saker, särskilt när man ska trycka in ett repotage på så kort tid som möjligt. men att börja prata om raser av människor finns det ingen nytta med.

Att prata om raser är ett bra sätt för de som har makt att få oss andra att se skildnader istället för likheter. att prata om ras är det som är att söndra, innan man härskar. att prata om raser bland människor är ett sätt att ställa om oss, från enighet till egenhet. Att uppmuntra en vi-och-de-mentalitet kan bara leda till konflikt. Det vi behöver idag är inte fiender, det är vänner. en vi-och-de-mentalitet kan bara skada. Behöver man skaffa sig en grupptillhörighet finns det gott om fotbollsklubbar eller klädstilar man kan anamma.

Jag vet att jag inte kan ta ifrån denhär reportern sin rätt att uttrycka sig som hon anser passar, men jag kan inte heller låta bli att känna mig en bit kränkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar