Sidor

fredag 16 juli 2010

Leka dator

Igår lekte jag dator med en vän i flera timmar. Hen behövde hjälp att bli av med ett virus på sin dator och jag föreslog att vi skulle installera ett riktigt operativsystem. Det kan vara svårt för den som inte är lika nördig som jag att förstå vad det roliga är med en sån aktivitet. men jag tycker det är kul. Endel finner nöje i sport och fysiska prestationer men jag har inget vidare intresse i det. Däremot gillar jag spel, pussel och problemlösning. Det är därför jag gillar att fippla runt i datorer.

Att installera ett operativsystem är inte så svårt, särskilt inte ubuntu, men det uppstår alltid något problem, någon information eller kunskap man måste sätta ihop för att det ska fungera. Det är som en miniversion av ett nätverkskort som vägrar fungera. Det är som att försöka skriva, och framförallt förstå, ett script som kan läsa och skicka uppdateringar till min twitterfeed.

Jag hade kul igår, inte bara vid datorn. när vi var klara gick vi ner på stan, åt is, kollade på pizzaätare och lyssnade på dålig musik från larmtorget.

Gårdagen var en bra dag. Idag börjar sommarspelen i Calmare Spelsällskap. Det ska bli en bra helg också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar