Sidor

måndag 5 juli 2010

betygsklyftan ökar

Betygsklyftan mellan elever från rika och fattiga familjer ökar visar en studie som SCB gjort på uppdrag av lärarnas riksförbund. Och det visar på flera olika saker.

Dels att vi fortfarande lever i ett segregerat samhälle där man till stor del ärver samhällsstatus. Högutbildade blir rika -> rika barn får bättre betyg -> bättre betyg ger högre utbildningsmöjligheter. Det är altså inte bara socialt arv, trygghetskänsla den fria viljan som gör att barn "väljer" sina föräldrars yrken och samhällsklass.

Dels visar det på att skolan som den ser ut idag är orättvis. Att elever från höginkomsttagarfamiljer får bättre betyg beror antagligen (läs: förhoppningsvis) på att de bättre uppnår kursmålen. Frågan som bör ställas då är varför de gör det? Svaret på den frågan måste ligga i hemmiljön eftersom det är den enda gemensamma nämnaren i undersökningen som gjorts.

Antingen beror det på att höginkomsttagare har större akademiska kunskaper och därför är bättre på att hjälpa sina barn med studierna, eller på att låginkomsttagare oftare jobbar udda tider, flera jobb eller gör monotona tråkiga uppgifter på jobbet och är för trötta när de kommer hem för att på ett meningsfullt sätt hjälpa sina barn.

Oavsett måste vi om vi någon gång ska komma över betygsklyftan låta elever gå i skolan i skolan. Vi kan inte lägga ut flera timmars skolarbete per vecka utanför skolan och förvänta oss att alla har samma möjligheter. vi kan inte ge elever uppgifter att göra om vi inte också är berädda att hjälpa dem.

En rättvis skola måste vara läxfri.

svt rapporterar om studien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar