Sidor

lördag 30 oktober 2010

dator sönder :(

Jag har haft sönder wendie. Min stationära dator skickar ingen bild till skärmen. Det beror antagligen på att jag inte var försiktig nog när jag dammade av den, men den tar input från tangentbordet, så den är inte helt död. Det är grafikkortet som gett upp skulle jag tro.

Jag ska ta hit mitt eget favorittechsupport i eftermiddag, åtminstånne vad gäller hårdvara :) Förhoppningsvis kommer det fixa sig med ett nytt grafikkort och sen har jag en riktigt bra dator igen. Men just nu har jag ingen pepp att ens kolla på den. Den är bara trasig och jag kan inte nog mycket om hårdvara för att förstå vad jag ska göra, mjukvara är mer min grej, och mest den mjukvara jag använder.

Nu visar sig fördelarna med att sätta upp ett ordentligt nätverk och inte ha allt på samma disk. Det jag jobbar med ligger på USB, så jag kan jobba med skolarbeten på nali, min lilla dator, så länge. De flesta mediafiler ligger på extern disk så de kommer jag åt utan dilemma. Och ifall jag skulle behöva fippla någonting med systemet på wendie innan det nya kortet fungerar har jag tillgång till den via SSH.

Grafikkort ska fungera när man sätter i dem, en dator ska kunna göra grundläggande funktionalitet direkt när man sätter i det. Men det kan behövas extra drivrutiner för vissa saker och eventuellt måste jag ladda ner dem innan vi får någon bild ur wendie. Då är det bra att kunna göra det genom en annan dator.

Jag ska försöka glömma bort wendie för denhär förmiddagen och plugga några timmar. Det kommer bli svårt, men det kan gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar