Sidor

måndag 11 april 2011

förändring

Det finns ganska många saker som hör våren till. Men framför allt är våren förändringens tid. Alla årstider för förändring med sig men sällan är den så dramatisk som den ofta är om våren. För bara några veckor sen smälte isen på gatorna och redan är det grönt nästan vart man än ser sig om. Vi har tvåsiffriga gradantal nu och utomhusaktiviteterna börjar locka. Jag har åkt longboard för första gången alldeles nyligen. Det ska jag göra mer av, men inte minst ska jag komma igång och åka min egen bräda igen. Jag har saknat den i vinter.

Imorgon ska vi spela rollspel. Också det första gången på vad som känns som en evighet. Det är lite nervöst. Tänk om jag glömt hur man gjorde, tänk om jag inte lyckas göra en ordentlig gestaltning. Kanske är det teatertiden som spökar. Viljan att sätta sig in i varje del av en annan människa och extensivt motivera varje rörelse, varje ord och väga varje tanke lockar, men så kan man inte spela rollspel. Det händer för mycket, för fort för att det ska vara möjligt att planera någoting. Istället måste karaktären växa fram under tiden man spelar den. Så är det förvisso i teatern med, men i rollspel har man inga repetitioner, det som händer här händer bara en gång och om man missar det så har man missat det. Imorgon ska jag altså spela en person jag aldrig träffat förut, och vad jag än gör så kommer varje handling jag tar mig för bli en del av den personen. Det är en enorm känsla att få göra det, men det blir svårt ifall jag upptäcker att jag inte tycker om den jag spelar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar