Sidor

måndag 4 april 2011

penna

Jag har spenderat alldeles för många kronor på en ny penna, trots att jag knappt har några denhär månaden. Kanske är det så att det är när vi har allra minst som vi lägger allra störst vikt vid detaljerna. Jag har knappt några pengar, och jag vet att jag inte kommer ha det på flera veckor så att lägga hälften av de pengar jag har på en stiftpenna kan verka som en jättedum idé. Å andra sidan vet jag att varje gång jag använder den pennan kommer jag att komma att tänka på att jag har råd med lyx, och då är man inte fattig.

Första dagen av bokrean sprang jag på en bläckpenna som matchar min filofax. Jag änvänder den jämnt. När jag köpte den funderade jag på ifall jag skulle köpa en stiftpenna också men bestämde mig för att låta bli, eftersom att jag inte behövde en stiftpenna. Häromdagen när vi byggde karaktärer till vårt nya rollspelsprojekt upptäckte jag att alla mina bra reklam-stiftpennor var sönder, de enda som funkade var de fula. Helt oprovocerat gick jag från att jag inte har en någon bra stiftpenna till vart det finns en fruktansvärt dyr och snygg stiftpenna. Eftersom att jag lyckats minnnas den efter så lång tid bestämde jag mig för att den antagligen inte bara var snygg utan även värd pengarna, i den mån någonting kan ha ett värde i pengar. Sagt och gjort. Nästa rollspelsmöte kommer jag inte bara ha en bra stiftpenna, jag kommer ha en som är snygg och skön att hålla i också.

Det kan mycket väl vara så att jag lägger vikt vid onödiga saker. Men om vi inte kan lägga vikt vid det som inte är nödvändigt, då kan vi inte lägga vikt alls. Om det redan är bestämt vad vi måste lägga vikt vid då är vikten redan lagd. Jag lägger min vikt på estetik, funktion och ibland på gullighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar