Sidor

tisdag 5 juli 2011

Det var länge sen jag kände mig så ledig

Idag har jag gjort massor av saker. Vi har haft underbart sommarväder och jag har varit ledig. Efter att ha jobbat större delen av förra veckan har det kännts riktigt lyxigt. Jag började med att få en tékanna, som jag straxt ska testa ihop med en film tror jag.

Jag har inte haft någon tekanna den senaste tiden eftersom min gått sönder, men så har jag blivit lovad en tékanna av en som har ganska många. När jag var där och vi letade efter dem i källaren tidigare idag var de dock som bortblåsta. Istället fick jag den enda tékannan vi kunde hitta, en jättefin höganäskanna med tillhörande värmeljuspodium. Som tur är används den i princip aldrig där borta, annars hade jag inte velat tagit deras ända kanna, hur fin den än är :)

Efter det begav jag mig in till stan. Jag började med att möta upp med min tekannedonator för en kopp té och lite virkning innan jag mötte en vän på tågstationen. Sen blev det ytterligare en kopp té på café innan vi bestämde oss för att gå och bada. I dethär vädret kan man knappt låta bli. Jag brukar inte tycka mycket om att bada om dagarna, det är ofta alldeles för mycket folk på stränderna och alldeles för livligt i vattnet för min smak, men det har varit så varmt idag att det var riktigt skönt, även om jag inte riktigt kunde släppa våra väskor med blicken.

Efter att ha lämnat av min vän på stationen igen gick jag ner på stan för att köpa en bok. Min målsättning att läsa i snitt en bok per månad i år verkar fortfarande rimlig, jag ligger i fas. Jag har läst sju böcker hittills men har fastnat på den fjärde harry potter-boken som är tung att ta sig in i. Jag bestämde mig för att skjuta emellan med ett par böcker och återvända till den senare i år. Jag fick ett presentkort på en bokhandel i stan när jag fyllde år och det använde jag för att köpa två stycken böcker idag. En av dem var Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami. Efter att i kvällssolen ha läst första kapitlet blev jag för första gången på länge sugen på att springa en liten stund.

Senast jag sprang någon egentlig sträcka var under lincon. Då sprang jag längre än jag gjort förr och antagligen längre än vad jag kommer göra på länge. Efter det hade jag sån träningsverk i benen att jag inte kunde gå ordentligt på flera dagar. Nu var jag sugen på att springa igen. Jag bestämde mig för en sträcka som verkade lagom lång, runt ett område i närheten. Utan att ens gå upp och lägga ifrån mig boken i lägenheten började jag jogga vad som senare skulle visa sig vara en två km lång sträcka, nästan exakt enligt kartan jag kollade på efteråt.

Det var länge sen jag kände mig så ledig, gjorde så mycket eller var så nöjd med en dag som jag är nu. Jag har verkligen gjort en massa saker. Nu återstår bara att testa min nya tékanna och eventuellt att se en film, för att varva ner lite innan det är sovdags :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar