Sidor

torsdag 11 mars 2010

därför städar jag idag

Vårstädar fast det inte är vår. än kan man inte vädra en heldag i fönstren. än ligger snö i drivor på marken och än har inte vårdagjämningen varit. Men om våren ska komma räcker det inte med att en av dehär sakerna ändras, och någonting måste ju ske först. Därför städar jag idag.

Städar fast ingen ska komma. man vill ha fint när det kommer folk. man vill kunna fika på bordet och man vill kunna laga mat i köket. Men om det ska komma någon måste man bjuda dem och om man ska bjuda dem vill man ha någonting att bjuda dem till. Därför städar jag idag.

Städar fast jag inte letar efter någonting. Ibland när man tappar bort någonting försvinner det i alla högar, ibland när man tappar bort någonting ligger det på bordet men syns inte för allt annat man letar efter. Ibland vet man inte vad man letar efter men vet att någonstans här ligger någonting jag vill ha. Därför städar jag idag.

städar fast jag är ledig. När man är ledig är det skönt att vara ledig, att inte behöva göra någonting. när man är ledig kan man se på film en hel dag. när man är ledig kan man spela sällskapsspel åtta timmar i sträck. Men om man ska vara ledig måste man känna att man inte har någonting att göra. Däför städar jag idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar