Sidor

onsdag 9 juni 2010

att vårda mot en övertygelse?

Idag är det sista dagen på geriatrikkursen och jag ska göra en intervju som ska sammanfattas och lämnas in. Uppgiften handlar om kultur och vård. Och olika sätt att se på vård i olika kulturer. På vissa platser och i vissa samanhang är läkare allvetare vars ord ska tas för sanningar, i andra är de människor man rådfrågar, men inte lyssnar på om man inte gillar vad de säger. Enligt vissa religioner eller religiösa inriktningar är blodtransfusioner förbjudna, enligt andra ska man alltid göra allt man kan för att rädda ett liv.

Vad gör jag om jag enligt min världsbild och trosuppfattning måste rädda så många liv jag kan, men min patient inte vill bli räddad? kan jag med gott samvete låta bli då. eller ska jag kränka den personens tro för att rädda mitt eget samvete? Jag är ju ansvarig för mina egna handlingar gentemot mig själv, jag måste ju kunna leva med dem. Men samtidigt är jag ansvarig gentemot min patient eller omsorgstagare och jag är en del av en myndighet, en myndighet som ska vara neutral och inte ta ställning för den ena eller andra trosuppfattningen, utöver de ställningstaganden som regleras i lagtext. Som en del av en myndighet måste jag se till patientens världsbild och trosuppfattning och kunna lägga min åt sidan.

Så länge man har en världsbild och en trosuppfattning som är lik de flesta andras blir det sällan ett problem, men jag skulle inte vilja jobba i vården om blodtranfusioner var ett brott mot allt jag trodde på.

Med såhär extrema exempel är det lätt att tycka att vi inte har något problem, men det finns de i vården som inte tror på vacciner och är mot abort. De riskerar ofta hamna i situationer där de måste handla mot sin övertygelse för att hålla sig till vårdtagarens och lagens spelregler.


I andra nyheter:
Innan jag gör intervjun ska jag sommarstäda lite. Jag började igår men blev inte klar. Det är massa småplock jag vill ha fixat innan helgen. I helgen ska vi nämnligen ha nana-marathon och se alla 47 episoderna på två dagar. Då vill jag inte sitta och tänka på att golven borde damsugas eller råttburen borde städas.

På fredag är det studentfest och jag har inte hittat någon present än, det är också en uppgift för idag. Jag ska in till stan för att göra intervjun så jag ska nog lyckas hitta någonting när jag ändå är inne.

för övrigt kan jag säga att currypasta är starkt, men väldigt gott i bröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar