Sidor

onsdag 23 juni 2010

twitter från CLI

Jag fick ett jättesmidigt lite script av en kompis idag. Det låter mig uppdatera min twitter från CLI. Jag kan med andra ord strunta i firefoxplugins och annat sånt och göra mina tweets genom kommandot curl. Det är samma komando som jag använder för att uppdatera mitt ip-nummer mot mitt domännamn för att ssh-servern ska fungera. Men det har inte slagit mig tidigare att det fungerar mot twitter också, eller att de har möjlighet att ta emot tweets på det sättet.

#!/bin/bash
curl -u Username:Password -d status="$1" http://twitter.com/statuses/update.xml

är scriptet som gör det åt mig och jag tror att jag kan fixa till det lite så att jag får det ännu mer som jag vill ha det. Just nu gör det jobbet jättebra, men jag får mer output än jag vill ha och hoppas kunna städa upp den något. Min tanke är att man bara ska få "tweet succesfull" eller "no tweet made" beroende på utfallet. Jag ska kolla lite på det senare. Jag tror jag ska bygga om det också och använda variabler för användarnamnet och lösenordet. Då slipper man gå in i kommandot och pilla den dag man vill använda samma script för ett annat konto, utan kan bara ändra på variablerna. Vi får se.

Smidigt var det iallafall, jag är mycket nöjd såhär långt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar