Sidor

söndag 10 oktober 2010

konsol

Jag köpte en spelkonsol igår.

Allt eftersom jag använt min TV har jag märkt att det faktiskt är skildnad på olika bildkvalitéer. Hur många pixlar man är berädd att trycka upp spelar roll för hur bilden ser ut. Särskilt när jag kollat på naturdokumentärer (ganska mycket på senare tid) har jag tänkt att jag gärna hade sett film i bättre upplösning. För det behöver man en blueray-spelare.

Någon kom på att blå laser har kortare våglängd än "vanlig" röd och därför kan man läsa av mindre skildnader i ytan på en vanlig cd-skiva. Mindre skildnader betyder mer information på samma område och altså bättre bild, bättre ljud och bättre lite andra grejer.

Att köpa en blueray-spelare idag är lite av ett misstag när playstation3 har en bluerayspelare inbyggd, och dessutom inte kostar mycket mer än en bluerayspelare. Jag vet inte hur det gick till men så är det, iallafall om man hittar ett PS3 på erbjudande.

Så nu har jag ett playstation men inga spel. Som tur är finns det en marknad fför begagnade -läs billiga- spel. Kanske kan det bli mitt nya tidsfördriv. Jag har ju trots allt sett större delen av mina naturdokumentärer nu ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar